Thursday, August 22, 2013

Singelgrachtgarage steekt kop weer boven water!


Singelgracht garage steekt kop weer boven water!


De Singelgracht gooit hier €60 miljoen in het water...

Het is een tijdje stil geweest rond de Singelgracht garage. Maar de gemeente heeft niet stil gezeten. Ondanks onze vele petities, inspraakbeurten, gesprekken met politici, alternatieven, acties etc. in de afgelopen 4 jaar is dit plan ongewijzigd gebleven.
Op 2 sept. krijgen omwonenden te horen wat er staat te gebeuren. Het benodigde krediet (60 miljoen) is door stadsdelen Centrum en West ter beschikking gesteld. Maar dit is kennelijk niet voldoende. Centrum zegt dat de parkeertarieven jaarlijks 10% omhoog moeten. En West liet onlangs uitzoeken wat men vond van betaald parkeren op zondag.
Is in deze tijd van economische malaise een 60 miljoen garage onder de Singelgracht voor 800 auto’s een verantwoorde investering? En wat zijn de gevolgen voor onze buurt?

Het is slechts een cosmetische oplossing

Auto luwte is best een fraaie doelstelling: blik van straat naar onder de grond. Mooiere straten. Klinkt goed, hè? Wie wil dat niet? Maar de garage verbetert niet de verkeersdrukte en luchtkwaliteit. In tegendeel: 200 van de 800 zijn gereserveerd voor bezoekers! Dus nog meer verkeer richting binnenstad en nog meer luchtvervuiling. En Amsterdam weet nu al niet te kunnen voldoen aan de 2015 EU regels voor luchtkwaliteit.

De gemeente zegt dat niemand gedwongen zal worden hun parkeerplaats op straat op te geven. Maar 800 parkeerplaatsen op straat gaan verdwijnen. Bij her- inrichting van straten komen die plaatsen gewoon niet terug. Dat gebeurt nu al elders in de stad.

Is dit een verbetering van de verkeersveiligheid?

De in/uitgang van de garage komt in het Frederik Hendrik plantsoen.

Geschetste in/uitgang in het FHP

Daarom moeten een aantal prachtige platanen verdwijnen.

Platanen; meer dan 100 jaar oud. Mede-promotor van deze garage: GroenLinks... 

En juist waar veel verkeerstromen samen komen: snel en druk verkeer over de Nassaukade, trams & bussen en toenemend fietsverkeer. En daar komt langzaam in-en uitrijdend garageverkeer bij. O ja, langs die drukke Nassaukade komt ook een wandelpromenade. Ziet U het voor U.

Dankzij verre van optimale bezetting lijden zowel gemeente- als commerciële garages forse exploitatie verliezen (QPark 95 miljoen). Desondanks nog méér garages?

Bouwrisico’s

Het gemeentelijke Ingenieurs Bureau Amsterdam schrijft: Elke ondergrondse constructie vormt een belemmering voor de grondwater stroming. De vraag is hoe erg die stroming wordt verstoord en of er wat aan te doen is (!). Hoe groter de footprint, hoe groter de kans op verstoring en daardoor mogelijke wateroverlast en schade aan omliggende panden. Politici wuiven het weg.
Een extern ingenieursbureau meldt onlangs dat risico’s van ondergronds bouwen in Amsterdam groter worden; in het bizonder voor de Singelgracht garage.

Zijn er alternatieven?

Onze suggestie: P+R faciliteiten langs de A10 Ring verbonden met gratis/goedkoper openbaar vervoer naar de binnenstad.  Politici wuiven het weg.
Het Food Center aan de J. v. Galenstraat wordt geherstructureerd. Er komen woningen met daar onder een garage maar... alleen voor bewoners. Er is ruimte genoeg voor een grotere garage! Ook goedkoper dan een garage onder het water. Politici wuiven het weg.
Het gemeentelijk Parkeerfonds mag alleen gebruikt worden voor het verkeersbeleid. Is misschien deel-auto's zoals Car2Go een betere investering? Politici wuiven het weg.

Burgerparticipatie

De gemeente schrijft hier grote waarde aan te hechten. Maar het is helaas al jaren een loze kreet. B&W liet in 1982 onderzoeken welke obstakels er waren voor succesvolle burgerparticipatie. Een van de aanbevelingen: bewonersgroepen moeten vanaf het begin zitting hebben in een projectgroep tbv ingrijpende wijzigingen van de infrastructuur van hun buurt. Nooit geïmplementeerd. Dus terwijl alles al besloten is, waar mogen we dan nog over meepraten? Wat voor soort boompjes de omgehakte platanen in het FHP gaan vervangen? Hoe hoog de schutting rond de bouwput wordt?

Zo zit de gemeente 9 van dit soort voetganger entrees. 

Hoe groot de voetganger entrees worden op de Marnixkade wat valt binnen de bufferzone van het beschermd werelderfgoed van Unesco?


Er is onvoldoende draagvlak

In 2009 peilde de gemeente de mening van bewoners en bedrijven in het rechtstreeks betrokken gebied over een garage onder de Singelgracht. 49% vond het een goed idee; geen meerderheid dus. Wij hebben vaak gepleit voor een nieuwe opinie peiling maar nu wel met alle relevante details zoals kosten, risico’s, verhoging parkeergelden, verdwijnen van 800 parkeerplaatsen op straat etc. Politici wuiven het weg.

Ik ben erg benieuwd naar Uw mening. Als U de mijne deelt dat moeten we tezamen proberen om de gemeente tot andere gedachten te brengen. Eerst moet de gemeente nog toestemming krijgen om het Bestemmingsplan te wijzigen. Daar bestaat de mogelijkheid tot inspraak door omwonenden en geïnteresseerden. Als die toestemming er is, volgt de gunning aan bouwbedrijven. De bouw staat gepland voor 2015, dus er is nog tijd maar niet veel!



Ik hoor graag van U: singelgrachtgarage@icloud.com

Arie van Staveren 


1 comment: